Ja niin he jähmettyivät Tavastian lattialle

Torstai, 16. päivä toukokuuta vuonna 2002. Astun sisään tutusta ovesta. Eteiskäytävän päässä tutut, perinteisen lakoniset ja vähäsanaiset vitsailut sittemmin edesmenneen, pääsylipusta kannan irti repäisevän ovimies Poklan kanssa.

Olemme saapuneet ystäväni kanssa katsastamaan Kentin Vapen & ammunition -levyn kiertueen kaksipäiväisen Tavastian pysähdyksen ensimmäisen keikan.

Käytävälle kuuluu melko kovalla äänenvoimakkuudella soivaa musiikkia. Musiikkia, joka ei kuulosta lainkaan tutulta. Lavalla on tanskalainen lämmittelybändi. Joku täysin tuntematon tapaus.

Haemme baaritiskiltä oluet. Kävelemme meluisaan saliin, lavalle päin katsottuna miksauspöydän oikealle puolelle. Lavalla näkyy videotykiltä heijastettuja outoja mutta vangitsevia animaatioita. Ne vievät kaiken huomion. Bändistä ei erota juuri muuta kuin raamikkaan basistin, joka tuo jostain syystä sekä minun että kaverini mieleen Ridge Forresterin Kauniista ja rohkeista.

Tuijotamme lavalle. Kuuntelemme hämmentyneinä. Katsomme toisiamme, kommentoimme basistin habitusta ja siemailemme varovaisesti oluitamme. Yleensä keikkojen aikana kommentoimme musiikkia tai ulkomusiikillisia seikkoja lähes tauotta, mutta nyt yhtäkkiä pysymme vaiti.

Musiikki on melko rankkaa, vähän nykivää, jopa progehtavaa. Sitten laajakangasshow’n seasta erottuu laulaja, joka astelee mikrofonin eteen ja alkaa laulaa.

Tuijotamme lavalle. Tuosta Jonas Bjerre -nimisestä miehestä lähtee ääni, joka on jotain hypnoottista ja erikoista.

Tuon heleän, enkelimäisen kuulaan lauluäänen ja bändin soittaman raskaan, jännästi tahdeilla, iskuilla ja riffeillä kikkailevan musiikin seosta ei ole korviimme ennen tätä iltaa kantautunut.

Tuijotamme lavalle. Suut auki. Kuola ei sentään valu. Keskiolut väljähtää ja lämpenee muovituopissa.

Välillä bändi taipuu heleän taidepopin suuntaan, välillä taas hyvinkin hitikkääseen ja punkahtavaan kaahaukseen. Taiteilu pysyy välillä hädin tuskin kasassa, mutta se kuitenkin pysyy. Se pysyy kasassa vangitsevalla tavalla.

Yhtäkkiä bändi esittää kauniin balladin, jossa laulaja duetoi taustanauhalta laulavan tytön kanssa. Kyynel ei ole kaukana silmäkulmasta.

Minä olen myyty.

Kaverini on myyty.

Etenkin keikan päätöskappale tekee vaikutuksen. Lähes kymmenminuuttinen laulu, joka alkaa hiljaisesti, mutta joka kasvaa kohti viisiminuuttista, majesteettista loppusoittoa, joka kasvaa sointukierto sointukierron jälkeen.

Nyt mukaan tulee trumpetti. Hieman lisää sekvensserijousisektiota. Lisää kitaraa. Lisää laulua. Rumpali soittaa hi-hatin sijaan crash-pelteihin.

Tuon kymmenminuuttisen, huikean majesteettisen laulun päätyttyä tuijotamme edelleen lavalle. Suut auki. Keskiolut muovituopissa on väljähtänyt, lämmennyt ja menettänyt viimeisenkin makunsa.

Katsomme toisiamme. Mieleen tulee vain yksi kysymys.

MITÄ JUURI OIKEIN TAPAHTUI?

Mew tapahtui.

Tuona toukokuun 16. päivän iltana vuonna 2002 Tavastialla oli ilmassa jotain taianomaista, sillä myös illan pääakti Kent soitti parhaan keikan, jonka heiltä olen nähnyt.

Tuo ilta poltti mieleen muistijäljen, jota en tule unohtamaan.

Frengers julkaistiin melkein vuosi tuon konsertin jälkeen. Kymmenen biisiä silkkaa timanttia. On äkkiväärää yllättävyyttä (Am I Wry? No). On popahtavaa ja samalla leijuvaa jyräystä (156, Snow Brigade). On upeita balladeja (Symmetry, Eight Flew Over, One Was DestroyedShe Came Home for Christmas). On ilmavaa popmaalailua (Behind the Drapes, Stina Nordenstam -duetto Her Voice is Beyond Her Years). On aggressiivista hyperventilaatiokaahausta (She Spider). Ja huikea kymmenminuuttinen päätösbiisi.

Jokaiselle jotakin.

Mew teki toisella levyllään hyppäyksen vielä astetta taiteellisempaan suuntaan. Mew and the Glass Handed Kites oli erittäin hyvä levy sekin. Vaikka levyltä löytyi bändin uran hitikkäin biisi (Special) ja useita hienoja kappaleita (mm. Chinaberry Tree, The Zookeeper’s Boy, White Lips Kissed, Dinosaur Jr. -laulaja J. Mascisin kanssa duetoitu Why Are You Looking Grave?) se oli paikoin liian ahdistava.

Kolmannella kansainvälisillä markkinoilla julkaistulla levyllään No More Stories Mew lähti muutamia täysosumia (Repeaterbeater, Sometimes Life Isn’t Easy, Silas the Magic Car) lukuun ottamatta vähän liian taiteellisille harhateille.

Mew vakuutti myös vuoden 2005 Tavastian keikallaan. Konsertti oli osa Mew and the Glass Handed Kites -levyn kiertuetta, mutta Frengersin kappaleet toivat edelleen valtaisat kylmät väreet, kuten tänä päivänäkin.

Keikka oli parhaimmillaan niin hieno ja kaunis, että seurueemme kaulaili toisiaan liikutuksensekaisissa tunnekuohuissa.

Yksi asia oli kuitenkin muuttunut. Keikka oli mahtava, upea ja fantastinen, mutta Mew’n yllätysmomentti oli kadonnut. Se ei enää päässyt yllättämään puun takaa.

Samoin kävi Ruisrockissa 2006. No More Stories -levyn kiertueella näin yhtyeen sekä syksyllä 2009 Helsingin jäähallissa että talvella 2010 Kulttuuritalolla. Jälkimmäinen keikka oli parempi, mutta taika oli kadonnut.

Maaginen päätösbiisi tuntui jäähallissa olevan yhtyeelle itselleen liian moneen kertaan jauhettua pakkopullaa. Tunne välittyi myös yleisöön.

Kulttuuritalolla päätösbiisinä kuultiinkin upea Louise, Louisa. Mutta silti, yllätysmomentti ja taika olivat poissa.

Mew työstää parhaillaan neljättä kansainvälistä (yhtye julkaisi kotimaassaan jo useamman levyn ennen vuoden 2003 ensimmäistä kansainvälistä julkaisua) albumiaan.

Vaikka bändi ei enää keksisikään mitään uutta, se on tehnyt jo nyt enemmän kuin mihin hyvin moni yhtye on pystynyt.

Se oli ensimmäistä kertaa korviini kantautuessaan jotain, mitä en ollut ikinä aiemmin kuullut. Enkä kokenut.

Jotain todella erikoista.

One response

  1. Päivitysilmoitus: Toteemilevyt, osa 2: Mew – Frengers | musiikki = terapiaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s